Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací chápu, zavřít

 

Vítejte na webových stránkách 

Základní školy Javorník.

zavřít
☰ Menu
Aktuality Info okno Škola O škole Ekoškola Online výuka Školní poradenské pracoviště Školní družina Organizace školního roku Zájmové útvary Informace pro 1. ročník Školní parlament Školská rada Rada rodičů Projekty Školní zpravodaj Školní časopis Sportovní zázemí školy Formela cup Pracovní místa BAKALÁŘI Přihlášení Bakaláři - modul Platby Rozvrh Jídelna Provoz Jídelníček Řád školní jídelny Informace o zahájení stravování a nových cenách obědů pro školní rok 2023-2024 Fotogalerie 2023/2024 2022/2023 2021/2022 2020/2021 2019/2020 2018/2019 2017/2018 2016/2017 2015/2016 2014/2015 PROJEKT 2013/2014 2012/2013 2011/2012 Historie školy Školní dokumenty ŠVP Školní řád Výroční zprávy Koncepce rozvoje školy Tiskopisy GDPR Kontakt Schránka důvěry

Podrobnější důvody stávky

Podrobnější vysvětlení dopadů plánovaných nekoncepčních zásahů do vzdělávací soustavy a tím také do naší školy

Opravdu nás všechny trápí následující body:

V naší škole téměř maximálně (96%) využíváme možnosti mít ve třídách menší počet žáků, případně dělit třídy na menší skupiny. Vidíme v tom velký smysl - efektivnější vzdělávání, možnost využívání inovativních metod a forem výuky i její větší individualizaci. Dělíme žáky do menších skupin na výuku nejen cizích jazyků, ale také informatiky a pracovních činností. Dalších 20 hodin máme ještě rezervu, kterou jsme plánovali využít pro ještě lepší podporu žáků nadaných a také těch, kteří potřebují větší dopomoc. Navrhované snížení by pro naši školu znamenalo nejen přijít o těchto 20 hodin rezervy, ale také o snížení 6 takových hodin ze současného nastavení. Naprosto nepředstavitelné snížení odučených hodin je navrženo pro střední školy (15 % SŠ, na ZŠ 6 %), v jejich případě jsou ohroženy nejen volitelné předměty, ale dokonce i odborné výcviky.

Kdo jsou nepedagogičtí pracovníci ve školách? Všichni ti, bez kterých nemůže škola fungovat stejně jako bez pedagogů – účetní, školník, paní uklízečky, kuchařky a případně další. V současném návrhu chybí peníze na 17 tisíc těchto pozic! Nedovedu si představit, že přijdeme, byť jen o část úvazku některého z našich nepedagogů. Naopak v nekonečné administrativě a na našich rozlehlých školní budovách a pozemcích bychom měli práci i pro další. A navrhované snížení jejich platů o 2 %? Paní uklízečka před důchodem nedosáhne v současném tabulkovém platu ani na 19 tisíc hrubého.

 Za vznešenou myšlenkou “jistoty” pro asistentky pedagoga, kteřé by byly škole pevně přiděleny podle předem stanovených parametrů, se skrývají vysoké škrty v asistentských úvazcích. Na základě tohoto opatření bychom i my přišli pravděpodobně o velkou část asistentek pedagogů. Naše škola dlouhodobě a dobře pracuje s dětmi, které mají speciální vzdělávací potřeby. Většina našich asistentek ve škole působí již dlouho a stala se důležitou oporou pro tyto žáky i učitele. Navrhované omezení by mělo negativní dopad na všechny - na žáky, kteří by o podporu asistentek přišli, ale i na ostatní žáky, protože učitel bude muset žákům se speciálními vzdělávacími potřebami věnovat mnohem větší pozornost, v podstatě bude vykonávat práci za chybějící asistenty. V neposlední řadě to bude mít dopad i na učitele, kteří pokud budou chtít všem žákům poskytnout to, co potřebují, nebudou schopni takovéto nasazení dlouho vydržet. Tato vážná situace hrozí jak v ZŠ, tak i v MŠ. 

Tak o platech učitelů to v současné chvíli opravdu není, i když to tak mnohá média a vysocí politici prezentují: “Co ti učitelé chtějí, jako jedni z mála dostanou přidáno, a ještě chtějí stávkovat?” I toto bych rád uvedl na pravou míru. To, že učitelé zdaleka nedosáhnou na zákonem stanovených 130% průměrného platu, dokonce ani na prezentovaných 113%, je jasné. Ve zmíněných 113% je počítáno i s penězi na nadtarifní část platů učitelů, kam ony peníze mají přibýt. Nepřibydou do “tabulkových” platů. Dobře to vláda vymyslela. Je jasné, že bude vše na nás, ředitelích. Z těchto peněz budeme muset zajistit dorovnání vyplácené nemocenské, platů nepedagogů i ostatních pedagogů - asistentky pedagoga, vychovatelky ve školní družině. Ani s těmito pedagogy se nepočítá v navýšení platů jako u učitelů. U nepedagogů se dokonce počítá s 2% snížením jejich platů. Jsme jeden tým a nedovedu si představit, že navýšíme platy učitelů na úkor našich dalších kolegů. A také informace, že pedagogických pracovníků v posledních letech rychle přibývá. Ano, přibývá a důvody jsou jasné. Učitelé přibývají z důvodu postupného naplňování maximálního možného počtu hodin využitelných pro dělení žáků na menší skupiny, které umožňuje nové financování škol od roku 2020. Ovšem po naplnění na 100 % už žádný učitel nemůže přibýt. Také byla zrušena velká část speciálních škol a žáci těchto škol přešli do běžných škol, kde mají mít podporu od asistentů pedagoga.

Školy reflektovaly vizi Strategie 2030 (jeden ze základních dokumentů MŠMT, který byl dlouze připravován a troufám si říct, že dobře), tzn. individualizaci ve výuce, inovativní výukové formy a metody, dělení do menších skupin díky možnosti navýšení počtu odučených hodin, podporu nadaných i inkludovaných žáků, pozice školních psychologů a speciálních pedagogů... A nyní je nám vyčítáno, že to děláme špatně? Že takto to nejde, stojí to moc peněz? Takto vypadá promyšlená koncepce našeho školství, priority naší vlády?!

Zapojení do stávky podepsali všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy. Všichni chápeme složitou ekonomickou situaci našeho státu a nutnost úspor. Mrzí nás a jsme si vědomi i komplikací, které stávka může znamenat pro Vás rodiče. Nemůžeme však souhlasit s plánovanými změnami. Věříme ale, že z podrobněji rozepsaných důvodů uvedených výše pochopíte, že nestávkujeme za sebe, ale za všechny naše/vaše děti! Pokud navrhované změny v kapitole školství opravdu budou realizovány, znamená to navrácení našeho školství o několik desítek let zpět. Takové školství pro naše děti nechceme. Peníze do školství nejsou výdaji, ale investicí do budoucnosti našich dětí, naší země.

Děkuji vám za pochopení                                        

                                                                             Marek Bury, ředitel školy

V Javorníku 24. listopadu 2023